vrijdag 14 maart 2008

Toch maar weer eens een update

Het is al weer een tijdje geleden dat er een update is geweest, dus de hoogste tijd om even wat te vertellen.
De rembekrachtiger van de Golf zit er inmiddels op, samen met de grote hoofdremcilinder. De lange slag is nu verdwenen, maar ik heb m'n twijfels over de bekrachtiger. Volgens mij bekrachtigd deze niet goed meer. Misschien toch eens kijken of ik er niet eentje uit de UK kan regelen waar dus niet aan gelast hoeft te worden zodat ik zekerder weet dat het goed is.
Verder is het sportluchtfilter verdwenen. Die heeft plaats moeten maken voor een luchtfilterhuis van een E34 535i. Tino van http://www.e30.de/ heeft die ook ooit eens op de M50 gebouwd en het scheen precies te passen. Dus op een zaterdag (zonder camera) maar eens aan de slag gegaan. Een beetje passen en meten leerde me dat 't krap ging worden... maar in principe zou 't moet kunnen passen.
Uiteindelijk heeft het me dus echt een hele dag gekost om het huis stukje bij beetje aan te passen aan de auto. Maar het past dus ook precies! De gashandel heeft nog net ruimte om heen en weer te bewegen en voor de rest past 't ook maar net. De luchtmeter zit nu ín het luichtfilterhuis gemonteerd waardoor het wel weer iets netter onder de klep is geworden.

Dit past dus echt maar nét!

Hier moet natuurlijk nog wel wat aan afgewerkt worden:

Hier kun je wel zien dat de ruimte tussen het gasklepmechanisme nogal minimaal is:

Tot zover het nog redelijk goede nieuws. Ik had al vanaf het begin last van een na-ijlende motor. Als ik overschakelde bleef de motor altijd nog even door gaan met toeren maken, terwijl ik wel het gas los had gelaten. Heel erg irritant! In eerste instantie dacht ik dat 't misschien kwam door het sportluchtfilter dat constant warme lucht op stond te zuigen. Verder werd er hier en daar al beweert dat een sportluchtfilter niet goed werkt op een M52.
Nou het 535i luchtfilterhuis er op zat kon ik dat dus mooi uitsluiten. Het scheelde wat het na-ijlen betreft namelijk helemaal niks.
Dus maar een beetje met remmenreiniger zitten spuiten de tot de conclusie gekomen dat er ergens een vacuum lek zit. Als eerste een andere gasklep geprobeerd maar dat werkte niet. Het lek was redelijk slecht te lokaliseren, dus maar iets anders bedacht.
Het is een drukregelaar die in te stellen is tussen 0 en 10 Bar. De ene aansluiting past gewoon op een luchtslang aansluiting en de andere kant past over de aansluiting van de rembekrachtiger op 't inlaat kanaal. Zo kan ik dus een hele kleine druk op 't inlaat spruitstuk zetten. Op deze manier is een lek makkelijker te vinden dan met lopende motor een vacuum lekje zoeken.
Het apparaatje werkte ook nog goed, want ik kwam er al redelijk snel achter dat het spruitstuk lek is op het op M52 aangepastte deel. Dat heb ik helaas dus niet goed genoeg gedaan...
Nu dus een keertje tijd zoeken om 't spruitstuk te demonteren en er voor te zorgen dat 't wel luchtdicht is...

Geen opmerkingen: