dinsdag 7 augustus 2007

Sleutelen aan de nieuwe motor Part III

Afgelopen zaterdag de oliepomp en carterpan vervangen zodat de motor tenminste in de E30 past. Wel zo handig natuurlijk!
Zo was het voordat ik m'n jeukende handen er op los liet:
Vervolgens de oude olie er af laten lopen.

Vervolgens de boutjes van de carterpan maar eens los gemaakt. Ik verwachtte eigenlijk dat de caterpan dan wel los zou komen, maar het bleek dat de stuurbekrachtigingspomp aan de kant moest en dat de versnellingbak iets naar achteren moest omdat daar ook nog 2 boutjes achter bleken te zitten. Toen wilde de carterpan wel los komen en trof ik dit aan:

Hier schrok ik wel een beetje van, want er zat heel erg veel zwarte sludge in de caterpan en eigenlijk overal. Dat kan een paar dingen betekenen. Of er is altijd met hele goedkope olie gereden wat dus niet goed is voor de motor of de motor is nooit goed warm geweest.

Vervolgens de oliepomp gedemonteerd:

Hier is goed te zien dat de pomp de olie aan de achterkant van de motor opzuigt. Dat is dus niet de bedoeling omdat bij een E30 daar het subframe zit.

Vervolgens de nieuwe E34 M50 oliepomp geprobeerd te monteren. Met de nadruk op 'geprobeerd'. De pomp zit met 3 bouten op het blok geschroefd waarvan er 2 een pasbus hebben. Die 2 paste goed, alleen zat die 3de een paar milimeter verkeerd. Dus de nieuwe oliepomp pastte niet! Dus maar even zitten kijken hoe en wat. Toen bleek dat ik helemaal geen nieuwe oliepomp had hoeven kopen! Ik had namelijk ook alleen een losse aanuigbuis kunnen kopen en die verwisselen met degene die op de motor zat!

Dat was dus wel een optie, alleen had ik dan dus geen nieuwe oliepomp wat ik eigenlijk wel een fijn idee vond! Zeker gezien de rotzooi in de motor.

Dus de nieuwe oliepomp er nog maar eens naast gehouden en een s goed gekeken. Echt alle passingen kwamen overeen, behalve het 3de boutgat. Dus maar besloten om dat gat een beetje groter te maken zodat alles wel pastte.

Toen de pomp op z'n plaats zat bleek dat de spatplaat die op de motor zat in contact kwam met de plaat in de caterpan. Als eerste de plaat op de motor maar weg gehaald want die zat gewoon met bouten vast. Helaas pastte het dan nog niet en moest de plaat uit de caterpan gehaald worden. Die zat met popnagels vast dus was ook niet zo moeilijk er verwijderen.

Toen kon eindelijk de carterpan er weer op!

Ziehier het resultaat:

Nu past de motor er in principe al in. Maar we wachten daar nog even mee tot we tijd hebben gevonden om het inlaat spruitstuk aan te passen.

Geen opmerkingen: