donderdag 18 september 2008

Probleem helemaal opgelost!

Na de auto een paar dagen niet gebruikt te hebben vorige week toch maar eens een proefrit gemaakt om te kijken of het probleem opgelost was.
De eerste meters waren veelbelovend! De motor leek nét iets beter te reageren op het gas en niet meer na te ijlen. Helaas was de pret maar van korte duur. Na een kilometer of wat leek het alsof al het werk voor niets geweest was. Helaas.
Dus maar weer een zaterdag opgeofferd om de boel nogmaals los te halen en het met andere kit te proberen. Voordat ik er aan begon eerst maar eens met remmenreiniger de boel ondergespoten om te kijken of de motor hier op zou reageren.
Tot mijn verbazing reageerde de motor hier niet op! Dat betekende dus dat er nergens een vacuum lek was waardoor de remmenreiniger aangezogen werd. Was dat wél het geval geweest, dan had de motor hier op moeten reageren!
Dat was dus wel weer goed nieuws! Het opnieuw verlijmen van het inlaatspruitstuk was dus wel goed gegaan. Dat scheelt weer!
Nu was het dus zaak om uit te zoeken waar het probleem dan wél zat. Ergens zoog de motor valse lucht aan, alleen waar...
Na een tijdje overleggen kwamen we tot de conclusie dat het probleem hierin zat:
Dit is het vacuum terugslag klepje van de rembekrachtiger. Hierdoor kon de motor dus lucht aanzuigen uit de rembekrachtiger!
Bij een M20 zit dat klepje in de slangen die naar de bekrachtiger lopen en bij een Golf (waar de bekrachtiger vandaan komt) ook. Maar bij een M52 zit het klepje wel op de bekrachtiger!
Dus even een klepje van een andere auto geschoept en die uitgeprobeerd. En waarempel! Het werkte!
De auto loopt nu veel lekkerder met optrekken, hij wil nu niet eerst meer afslaan wat eerst vaak het geval is. En ook de remmen voelen beter aan!
Toch wel fijn dat de oplossing nu gevonden is. En al helemaal dat het een lekker goedkope oplossing was :D

Geen opmerkingen: