zaterdag 24 november 2007

It's alive!!!

Zo, vandaag dan maar begonnen met het aansluiten en aanpassen van de kabelboom.
Als eerste een kabelboompje gemaakt voor de EWS. Dat was op zich niet zo'n probleem, zolang je maar weet wat je moet doen. Gelukkig had ik dit schema:

Het schema komt van Ian van het forum van http://www.e3024v.com/ die weer echt alles van de bedrading van eenM50/M52.

Vervolgens eens even naar de motor stekkers gekeken. Die verschillen nogal. De M52 heeft een 25polige stekker, de auto heeft een 20polige. Ik ga de stekker van de M52 aanpassen zodat ik niet aan dekabelboom van de auto hoef te rommelen. Sommige mensen maken een verloop stekker, maar dat vind ik niet netjes staan aangezien er dan nóg meer kabels onder de kap komen. Het is nu al een zooitje!

Dus eerst eens de stekker van de M52 uitgezocht en één voor één de draden los geknipt. Dan krijg je na verloop van tijd zo'n beeld:

Best een zooitje als je niet weet waar je mee bezig bent! De lezers die mij kennen zullen dus al wel weten dat 't voor mij ook een zooitje was :D

Vervolgens de losse stekkertjes in de motorstekker gestoken en de andere massa en voedingskabels aangesloten. Ook het EWS gebeuren even angesloten want anders zou er zowiezo niets gaan gebeuren. Ik had wel de stekker van de bobines er af gehaald zodat de motor eerst de olie goed rond kon pompen. De motor staat namelijk al enige tijd stil waardoor de olie uit bv de klepstoters loopt. Op deze manier kan de olie even goed op druk komen zonder dat de motor aanslaat.

Vervolgens de bobine kabel aangesoten en nog eens geprobeerd. Helaas geen lopende motor... Dus maar eens even een beetje gekeken wat er aan de hand kon zijn. Al vrij snel kwam ik er achter dat ik vergeten was om de EWS kabelboom massa te geven. Dan werkt 't natuurlijk niet... Voor de zekerheid ook maar even wat extra benzine in de tank gegooid aangezien het kleine beetje benzine dat er nog in zat al meer dan 8 maanden oud was.

Toen nog maar eens een poging gedaan:

Hij loopt!!!!

Het heeft uiteindelijk meer dan 8 maanden geduurd, maar de touring loopt weer! Het vreemde was alleen dat de motor niet meer uit ging... Je ziet me op de video ook met de sleutels in de hand staan terwijl de motor loopt. Dit bleek toch aan een verkeerde aansluiting te liggen dus dat heb ik opgelost.

Er zijn nu wel een hele hoop dngen die gedaan moeten worden, zoals de bedrading netjes maken en er moet ook nog een uitlaat gefabriceerd worden. Dat zal nog wel even op zich laten wachten want er staat nog in tripje naar München en een circuitdag op Zolder in de planning. Maar als alles een beetje mee wilt zitten is de auto misschien dit jaar nog rijdbaar!

1 opmerking:

Unknown zei

Hey Mooi gedaan man!

ik ben zelf ook aan het klooien met de kabelboom. voor mij is het alleen iets anders.

ik heb een e36 coupe uit 92' met een M50B25 waarmee ik drift.
nu is de koppakking lek..

hmzz dan maar een andere motor met wat meer vermogen...

dus de M52B25 incl Mosselman turbo met net 132dkm op teller.

alles overgebouwd van het weekeind maar 1 klein probleem.

m50 auto op een m52 kabelboom.

polen verschillen 1 draad.
en als ik stroom op de auto zet, stoomt de benzine uit m'n inlaat!

hier een topic van mij van het bmwdriversclub forum.

http://www.bmwdriversclub.nl/index.php?option=com_forum&Itemid=34&page=viewtopic&t=7891

alvast bedankt en suc6 met je touring!

m.v.g

Ralph van Hemert