zaterdag 17 november 2007

Uitlaat part IV

Na een hoop wikken en wegen, informeren en bekijken toch maar besloten om het 'spaghetti' spruitstuk niet te monteren. Dat zou gewoon te veel problemen met zich meebrengen en ook een hoop kosten. Er zijn nog wel andere spruitstukken te koop maar die hebben waarschijnlijk allemaal ongeveer dezelfde vorm en dus hetzelfde probleem.
Dus besloten om nog maar eens goed te kijken of de originele spruitstukken niet passen.
Zoals op de foto te zien is komt het voorste spruitstuk recht boven het subframe uit. Aan de voorkant zit er maar ongeveer 3,5cm ruimte. Niet echt veel dus. Een snel blik op de originele voorpijp leerde me dat het niet eens zo gek veel scheelde! Dus de benodigde pijp los geslepen van de rest om wat makkelijker te kunnen passen. Aangezien er tapeinden in het spruitstuk zitten moesten de 2 delen eerst aan elkaar geschroefd worden voordat ze onder de auto konden.
Helaas pastte het toch niet. Het spruitstuk wilde niet over de tapeinden van de kop heen. Dus de motor aan de linker kant iets opgehoogd door een paar ringen onder de motorsteun te leggen. Als eerste 3 ringen geprobeerd, wat uitkomt op 5mm. het spruitstuk ging toen wel op de kop, maar de pijp lag vast op het subframe. Niet goed dus.
Dus nog mar 5mm aan ringen onder de motorsteun gedaan. Toen pastte het al een heel stuk beter! De voorpijp raakte het subframe nog wel, maar dat was niet veel meer. Aangezien de pijp ook iets te schuin naar beneden liep maar besloten om de gasbrander er bij te pakken om de pijp een beetje bij te buigen.
Voor:
Na:

Het lijkt net of er nu een cm of 2-3 ruimte is, maar dat lijkt maar zo. het is eerder 5mm. Maar dat is wel genoeg! Helaas is de coating van het subframe er niet zo goed vanaf gekomen...

Er moet nog wel wat stook- en buigwerk aan de pijpen uitgevoerd worden, maar dat is van latere zorg. Het voorste gedeelte zit er op!

Geen opmerkingen: