zondag 30 september 2007

Remmen Part IV

Van Hofleverancier Geert van de BMWDriversClub heb ik een hydraulische rembekrachtiger kunnen kopen. Bij Geert zat het in de E30 racer met M88 motor. Hij haalde de stuurbekrachtiging er af en is weer terug gegaan naar een hydraulisch remsysteem.
Dit is het hele systeem inclusief wat extra slangen.
Als eerste de hydraulische bekrachtiger gemonteerd. Dat paste hardstikke mooi, maar ik had ook niet anders verwacht. Vervolgens wilde ik de E30 M3 hoofdremcilinder monteren, maar dat ging niet werken. Het gedeelte dat ín de bekrachiger valt is anders van vorm waardoor het dus niet past. Dus maar gewoon even de originele hoofdremcilinder gemonteerd.

De hoofdremcilinder komt nu wel een stukje verder naar voren waardoor ik de remleidingen wel wat moest verbuigen.

De oplettende kijker ziet nu misschien al dat ik een ander probleem ga krijgen:

De hoofdremcilinder zit recht voor de gasklep (dit is nog niet de goede, want die heb ik nog stééds niet gekregen!!!) en dan moet er ook nog een remvloeistof reservoir op...

Dat gaat dus helemaal niet goed komen. Want op het gasklephuis moet ook nog een slang komen die naar de luchtmeter gaat. Dat gaat dus niet op deze manier.

Na een toevallig telefoontje met Geert had ik de oplossing:

Dit is het systeem van een 2002. Bij deze auto's zit het remvloeistof resevoir ook niet direct op de hoofdremcilinder. Bij dit systeem gaan er 2 hoekstukjes in de hoofdremcilinder die dan weer met een stuk slang verbonden zijn met het remvloeistof resevoir.

Dat is dus precies wat ik hebben moet. Dan past de slang van het gasklephuis waarschijnlijk net er langs. En dat is goed genoeg natuurlijk.

Nu dit opgelost was kon ik dus verder om te kijken of de rest van het systeem een beetje passend te krijgen was.

Hier heb ik de accumulator en resevoir gemonteerd:

Het resevoir pastte met een paar kleine aanpassingen precies in de beugel waarin bij een E36 het resevoir zit. Dat is natuurlijk ideaal want nu hoefde ik zelf niets te fabriceren.

Zo ziet het systeem er van de onderkant uit:

En omdat het bij elkaar zo´n zooitje is hier nog een foto van de bovenkant.

Het enigste dat hier nu nog aan moet gebeuren is een ander beugeltje maken voor de accumulator zodat die iets dichter tegen de veerpoot op komt te zitten waardaar er iets meer ruimte is voor de luchtslang. Verder moet ik dus nog het remvloeistof resevoir extern maken.

Geen opmerkingen: