zaterdag 15 september 2007

Het huwelijk!

Zo, vandaag dan eindelijk de tijd genomen om de motor in de touring te hangen! Helaas heb ik nog steeds niet alle onderdelen (EWS, gasklep) maar ik had wel genoeg om de motor te monteren.
's Morgens zag de touring er nog zo uit:
Nogal kaal en leeg, maar daar zou maar al te snel verandering in komen!
Er lag namelijk iets groots te wachten:
Als we alleen een ketting hadden gebruikt om de motor op te tillen dan had die veel te strak tegen het koelkanaal aan de achterkant van de kop gezeten en dan was daar vast wel iets gesneuveld. Daar zat ik niet zo op te wachten, dus maar 2 kettingen en een lange lat gebruikt om de kettingen een beetje uit elkaar te houden.
Hier hangt de motor lekker een beetje te hangen:
Hier komt het doel al een beetje in zicht:

Waarom we de banden leeg hebben laten lopen weet ik niet meer, maar het was wel een goede reden!!! En vervolgens de motor verder de touring in gelepelt.

Na wel redelijk wat duw en trekwerk viel de motor dan binnen een uurtje op z'n plaats. Dat viel me helemaal niet tegen. De motorsteun rubbers zitten gewoon in de originele plaatsen dus daar hoef ik me ook niet druk om te maken. Waarom iedereen op het web ze dan toch in de buitenste gaten monteerd weet ik ook niet...

Nu de motor dus op z'n plaats lag konden we beginnen met het aansluiten van de rest. Het schakelmechanisme van een E30 320i heb ik gecombineerd met de schakelpook van de E36. Dat past erg goed, alleen de selectie as moest een beetje opgevult worden op het gedeelte wat op de bak komt. Maar daar lijkt je niets van te merken.

Met de stuurbekrachtiging zat het iets minder mee. Het oog van de leiding die de pomp in gaat was 12mm, terwijl het schroefdraad in de pomp 14mm was. Dus op zoek gegaan naar een verloopje. Die hebben we uiteindelijk gevonden bij de firma Holl op de hoek. Dat kreng kostte bijna 11euro! maarja, een andere slang kopen of laten maken is wel iets duurder, dus toch maar meegenomen.

En zo zijn we de rest van de dag een beetje bezig geweest met van alles monteren en aansluiten. Zoals de brandstofleidingen:

Mooie foto Roy! :P

Het enigste dat wel problemen gaf is de kachelaansluiting. Dat komt totaal niet uit, het bovenste pijpje zit zelfs bijna tegen het spruitstuk aan en de andere slang aansluiten is ook lastig. Eens even rond kijken informeren hoe we dat gaan doen.

De uitlaat word ook een uitdaging aangezien 1 van de spruitstukken zo'n beetje tegen het subframe aan zit. Daar moeten we ook even iets op verzinnen, maar dat komt goed!

Wat betreft inbouwen was dit het wel voor deze week, misschien dat ik er in de tussentijd nog iets aan kan doen, maar anders gaan we volgende week verder en dan zal ik me eens gaan buigen over de electronica. Dat word nog een hele klus denk ik zo...

Tot nu toe ligt de motor er iig zo bij:

Owja, Roy, je hebt echt een gave om wazige fotos te maken! :P

1 opmerking:

Anoniem zei

hey kerel,

haha... wazige foto's... hopelijk in positieve zin... maar ben er bang voor :P
maar ach, kleine dingen hou je toch... je vroeg me om mee te helpen met motor er in hangen, niet om foto's te maken :P

cya,
Roy